سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

جلسه توحید: 20/1/94                                                    
جلسه با نام خداوند متعال و خواندن دعای فرج و دعای مطالعه آغاز شد .
در ادامه ی مباحث توحید به بخش آخر کتاب توحید شهید مطهری یعنی مسئله شرور رسیدیم .  مخالفین توحید بعد از مسئله تکامل اشکال دیگری را طرح کرده اند و آن مسئله بدیها و بی نظمیها در کار عالم است . مانند فقر و مرگ و بیماری و ....                                                      
مخالفین می گویند : غیر از نظامات  و خوبی هایی که  درعالم می بینیم بی نظمی هایی هم در عالم هست که با آن خدای عالم و مدبر و حکیم و صانع سازگار نیست و بهترین دلیلشان هم این است که همه در این دنیا از وجود بدیها شکایت دارند و طالب تغییر وضع موجود هستند یا با عمل یا با دعا .  

                                                                         
حکما در پاسخ به دو دسته از مخالفین در طرح مسئله شرور به سه مرحله اشاره کرده اند .                                                                          
دسته اول مخالفین نیمه مذهبی در ایران قدیم هستند که می گویند اشیاء از دو سنخند خیر و شر که از مبدأ خیر و شر هم بوجود آمده اند . پس همه ی خیرها از یک مبدأ اصلی (یزدان)است که او مبرا و منزه است از شروری که در عالم واقع می شود و همه ی بدیها به منشأ دیگری (اهرمن) بر می گردد . دسته ی دوم از جنبه عدل خداوند اشکال گرفته اند که می گویند مبدأعالم یا نمی داند و می کند و این شرور بر حسب تصادف طبیعت است پس مبدأ عالم و شاعر وحکیم نیست و یا می داند و می کند پس مبدأعالم عادل نیست . در این جا حکما طی سه مرحله پاسخ داده اند . 1ـ تحلیل حقیقت شرور و بدیها  2ـ تفکیک ناپذیری خیر وشر از یکدیگر  3ـ بدیها منشأ خوبی ها ی دنیا هستند . که توضیح آن به جلسه بعدی موکول شد .  
نکته قابل ذکر این است که جوابی که افراد متدین به این اشکالات می دهند این است که می گویند: خدا خودش بهتر می داند و لابد مصلحتی هست ، ولی این جواب اجمالی برای کسی که به این حد ایمان نرسیده قانع کننده نیست و باید تفصیل بیشتری داشته باشد .                                      


[ جمعه 94/3/15 ] [ 9:10 صبح ] [ مدیر وبلاگ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 90
بازدید دیروز: 529
کل بازدیدها: 337678